Macheta cadouri craciun

< INAPOI

INFORMATII UTILE

Producția și consumul vinului spumant la nivel mondial 2018, OIV

 

19304958646_e9aba6ba68_k

 

 

În ultimii 20 de ani, piața vinurilor spumante s-a extins într-un ritm rapid, ca răspuns la cererea globală ridicată și include o pondere mai mare de consumatori. Unul dintre factorii care au stat la baza succesului global al vinurilor spumante este diversificarea consumului (care nu mai are legătură cu sărbătorile de sfârșit de an), combinată cu o ofertă mai diversificată și o gamă mai largă de prețuri față de anii trecuți. Astăzi, consumul de vinuri spumante tinde să fie mai regulat fiind folosit atât ca aperitiv, în asocieri culinare, dar și pentru a face cocktailuri.

 

 

Producția de vin spumant

 

În 2018, producția mondială de vin spumant a ajuns pentru prima dată la 20 mhl, cu o creștere globală de + 57% din 2002 (în medie, cu + 3% pe an).

 

Cu toate acestea, înainte de criza economică din 2008, vinul spumant reprezenta aproximativ 5% din producția mondială de vin, în ultimii ani a ajuns la o pondere medie de 7%, cu un nivel record de 8% în 2017.

 

Aproape jumătate din volumul total produs în 2018 provine din Italia (27%) și Franța (22%), iar primele cinci țări producătoare reprezintă 80% din producția globală.

 

Cu o distribuție în întreaga lume, cea mai mare concentrare de producători se află în Uniunea Europeană. De fapt, din 2000, UE a reprezentat între 70 și 80% din volumul producției mondiale.

 

Italia este cea mai mare țară producătoare din lume, încă din 2016, cu o producție în 2018 de 5,3 mhl, aproximativ 10% din producția totală de vin. Din 2008, volumul de producție al vinurilor spumante italiene s-a dublat, înregistrând o rată medie anuală de creștere de 9%. Din volumul total de producție națională de vin spumant, Prosecco reprezintă aproximativ 65%.

 

Franța este al doilea cel mai mare producător de vinuri spumante cu 4,4 mhl în 2018, o valoare în concordanță cu media înregistrată în ultimii 15 ani. Șampania este primul vin spumant produs în țară cu 2,7 mhl produs în 2018. În ultimii ani, alte vinuri spumante cunoscute sub numele de Crémant și-au crescut cota de piață. Este cazul Crémant D Alscae, Crémant de Bourgogne, Crémant de Loire și Crémant de Bordeaux ale căror volume de producție din 2018 au fost egale cu 310 khl, 232 khl, 185 khl, respectiv 67 khl.

 

Pe locul trei în 2018, se află Germania, cu o producție mai mică decât media de aproximativ 2,8 mhl (în timp ce media din ultimii douăzeci de ani este mai mare de 3 mhl). Dintre toate țările producătoare, Germania este cea cu cea mai mare pondere de vin spumant în producția națională de vin (28% în 2018).

 

În 2018, producția de vin spumant în Spania se ridică la 2,1 mhl. Din anul 2000, această categorie de vin aproape că și-a dublat volumul de producție, înregistrând o rată medie anuală de creștere de 4%. Cava este de departe cel mai produs vin spumant din țară și reprezintă 52% din volumul total produs în 2018.

 

Singura țară mare producătoare din afara UE este SUA, unde producția de vin spumant (1,3 mhl în 2018) a fost vizibilă din 2008, cu o rată medie anuală de creștere de 4%. Cea mai mare pondere a vinurilor spumante provine din Napa Valley, unde volumul de producție din 2018 a fost egal cu 1 mhl (adică 77% din totalul național).

 

Deși producția de vinuri spumante rămâne concentrată în câteva țări, în ultimii ani apar noi țări producătoare. Aceste țări au înregistrat creșteri semnificative ale producției de vin spumant în perioada 2008-2018. În ordinea ratei medii anuale de creștere, regăsim Marea Britanie (+ 33% / an), Portugalia (+ 18% / an), Brazilia (+ 7% / an) și Australia (+ 3% / an). De asemenea, este de remarcat faptul că în Marea Britanie vinurile spumante reprezintă mai mult de 70% din totalul producției interne de vin.

 

Sparkling wine production 18

 

 

Consumul de vin spumant

 

De la începutul acestui secol, consumul global de vinuri spumante a crescut semnificativ. În perioada 2002-2018, cererea de vin spumant a crescut constant, cu excepția unică a anilor 2009-2010, când criza economică mondială a afectat negativ vânzările de vin spumant.

 

În 2018 vinul spumant reprezintă 8% din consumul total. Cinci țări - Germania, Franța, SUA, Rusia și Italia - reprezintă 62% din consumul global de vin spumant.

 

Germania este prima țară în ceea ce privește consumul de vin spumant în 2018, cu 3,2 mld. Spumantul nemțesc (Sekt) este vinul spumant autohton cel mai consumat în țară.

 

Franța este a doua țară din punct de vedere al consumului, cu 2,6 mhl în 2018, o valoare puțin sub media observată în ultimii douăzeci de ani. Cel mai consumat vin spumant este șampania (Champagne), cu 147 de milioane de sticle vândute în Franța în 2018.

 

SUA au înregistrat o creștere semnificativă în perioada 2008-2018, cu o rată de creștere medie anuală de 7%, ajungând în 2018 la un volum de consum de 2,6 mld.

 

 

Citește și:

Producția mondială de vin în 2019 este estimată la 260 mhl, o scădere semnificativă, comparativ cu producția istorică a anului precedent.

 

În 2018, Rusia a înregistrat un consum de vin spumant de aproximativ 1,6 mhl. În general, importurile reprezintă 30% din volumele totale consumate.

 

Italia este al cincilea consumator din lume, cu 1,6 mhl consumat în 2018. De la criza din 2008, cererea internă a crescut într-un ritm rapid de aproximativ 5,5% pe an. Primul vin spumant consumat în țară este Prosecco, care reprezintă aproximativ jumătate din consumul total.

 

De remarcat extinderea rapidă a pieței din Marea Britanie, care a înregistrat în medie + 7% pe an din 2008. Marea Britanie este a șasea țară din punct de vedere al consumului în 2018, cu 1,5 mhl.

 

Ponderea celor șase țări consumatoare cele mai mari a scăzut de la 76% în 2008 la 70% în 2018. În aceeași perioadă, partea de consum reprezentată de „alte țări” a crescut cu 1,7 mhl. Această variație poate fi atribuită, în mare măsură, creșterii consumului țărilor emergente consumatoare de vin spumant.

 

Având în vedere creșterea medie anuală din 2008, în top este: Mexic (+ 13%), Suedia (+ 11%), Canada (+ 8%), Brazilia (+ 8%), Japonia (+ 5%), Australia (5%), Elveția (4%) și Argentina (3%).

 

Sparkling wine consumption 2018

 

 

Comerțul internațional de vin spumant

 

Comerțul internațional de vin spumant s-a intensificat de la sfârșitul secolului trecut. A crescut constant atât ca volum, cât și ca valoare, cu excepția unică a anului 2009, când criza economică a afectat puternic piețele internaționale. De atunci, volumul vinului spumant comercializat internațional a fost aproape dublat, cu o rată medie anuală de creștere de + 6%.

 

În 2018, volumul exporturilor globale a fost de 8,9 mhl, ceea ce reprezintă 9% din totalul vinului exportat în întreaga lume. În ceea ce privește valoarea, creșterea din 2009 este și mai substanțială, cu o medie de + 8% în fiecare an. În 2018, valoarea totală a exporturilor de vin spumant a atins un nivel record de 6,2 mld. EUR, ceea ce reprezintă 20% din valoarea totală a vinului exportat.

 

În timp ce criza a lovit brusc vinurile spumante premium, ceea ce explică scăderea bruscă a valorii din 2009, în același timp, a favorizat intrarea pe piețele internaționale a vinurilor spumante de nivel inferior, ceea ce a atenuat efectele negative ale crizei asupra volumelor. De atunci, atât volumul comercial, cât și valoarea au crescut într-un ritm similar.

 

Analizând evoluția prețurilor medii la export la nivel mondial, putem observa comportamente diferite atunci când comparăm vinurile spumante și cele îmbuteliate.

 

Vinurile spumante au prețuri în creștere semnificativă în perioada de dinainte de criză, ajungând în 2007 până la EUR / l. O scădere puternică a prețurilor a fost măsurată între 2007 și 2009, când cererea de vinuri spumante „premium” și „ultra-premium” a scăzut considerabil, deschizând astfel ușile pieței de export către vinurile spumante „inferioare”. Prețurile la export au început să crească din nou în perioada 2010-2012 și s-au stabilizat la aproximativ 7 EUR / l de atunci. Pe de altă parte, prețurile de export medii au înregistrat o evoluție mai stabilă. În 2018, prețul mediu de export pe unitatea de vinuri nete a fost de 4 EUR / l, aproape dublu decât la începutul anilor 2000.

 

 

Exportul de vin spumant

 

Piața exporturilor este foarte concentrată, Italia, Franța și Spania - reprezentând 85% din exporturile mondiale de vin spumant în 2018. Merită menționat că ponderea acestor trei țări în totalul mondial a crescut constant din 2008 (când cota lor a fost de aproximativ 79%).

 

Cu 3,9 mhl exportate în 2018 (adică 73% din producția sa națională), Italia reprezintă doar 43% din piața mondială a exportului de vin spumant. Din 2002, volumul exportat de vin spumant italian a înregistrat o rată medie de creștere de peste + 10% pe an. În spatele acestui boom se află Prosecco, care în 2018 reprezintă 65% din exporturile italiene de vin spumant. Principalele destinații au fost Marea Britanie, SUA și Germania. În ceea ce privește valoarea, exporturile de vin spumant în 2018 au fost în valoare de 1,5 miliarde EUR, adică 25% din valoarea exportului global.

 

Franța este al doilea exportator din punct de vedere al volumului la 1,9 mhl în 2018, doae șampania reprezentând 1,1 mld. Exporturile reprezintă aproximativ 43% din totalul producției spumante naționale, confirmând astfel rolul important jucat de cererea internă puternică. Volumul exporturilor a crescut constant de la începutul secolului (cu excepția unică a biennului 2008-2009, când criza economică a afectat puternic cererea de șampanie). Cu toate acestea, în timp ce Franța obișnuia să reprezinte aproximativ 33% din volumele totale exportate la nivel mondial la începutul anilor 2000, în 2018 ponderea exportului francez este de aproximativ 21%. Principalele destinații de export în 2018 au fost SUA, Marea Britanie și Singapore. În ceea ce privește valoarea, Franța reprezintă în continuare 52% din valoarea exportului global cu 3 mld. EUR, deși în 2003 această cotă era de aproximativ 70%.

 

Spania este cel de-al treilea mare exportator în 2018, chiar în spatele Franței, cu 1,8 mhl. Spre deosebire de Franța, marea majoritate a spumantului spaniol produs este vândut în străinătate (88% în 2018). Începând cu 2002, Spania a dublat mai mult volumul exporturilor sale, o creștere determinată de creșterea cererii de Cava, care a ajuns la 1,2 mld. de exporturi în 2018. Principalele destinații pentru 2018 au fost SUA, Germania și Belgia. În 2018, exporturile spaniole sunt în valoare de 0,5 mld. EUR, adică 7% din valoarea globală.

 

După cum s-a evidențiat mai sus, concentrația ridicată a pieței nu lasă mult spațiu pentru alte țări de pe piața mondială a exporturilor. De remarcat, totuși, că

 

Germania ocupă locul 4 în ceea ce privește volumul (0,3 mhl în 2018) și locul 5 în ceea ce privește valoarea (128 m EUR în 2018).

 

De asemenea, un rol important îl joacă platformele de reexport cum ar fi Lituania (locul 5 în 2018 cu 0,1 MH) și Singapore (locul 4 în valoare în 2018 cu 329 mn EUR).

 

Exports Sparkling wine by value and volume

 

Importul de vin spumant

 

În 2018, mai mult de jumătate din sticlele de vin spumant exportate au fost expediate către cei mai mari 5 importatori din lume: Marea Britanie (1,4 mhl), SUA (1,4 mhl), Germania (0,7 mhl), Belgia (0,4 mhl) și Rusia (0,4 mhl).

 

Printre primii 5 importatori, SUA, Rusia și Marea Britanie au înregistrat cea mai mare rată medie de creștere anuală în perioada 2008-2018, cu 11%, 7% și, respectiv, 6%.

 

În ceea ce privește valoarea în 2018, SUA este cel mai mare importator (cu 1112 m EUR), urmat de Marea Britanie (723 m EUR), Japonia (523 m EUR), Germania (425 m EUR) și Singapore (308 m EUR)). Din 2008, SUA și Japonia au înregistrat o creștere semnificativă, cu o medie de + 9% și + 7% pe an.

 

Top 10 importers of sparkling wine by value

 

Top 10 importers of sparkling wine by volume

 

Abrevieri folosite:

kha - mii hectare, mha - milioane hectare, khl - mii hectolitri, mhl - milioane hectolitri, mil - milioane, mld - miliarde, EUR - euro, Prov. - provizoriu, Prel. - preliminar

 

Sursa OIV

Aprilie 2019

PROIECTELE NOASTRE

 

Salon de vinuri și turism viticol, a 8-a ediție, Novotel Hotel
10-12 Mai 2025
 
A2
Salon gastronomic, a 3-a ediție, Novotel Hotel
5-6 Octombrie 2024

Vizite și degustări de vinuri la crame în România
Evenimente private cu vinuri și brânzeturi

Abonați-vă la Newsletter