O adaptare rapidă, cu un plan realist, este necesară în perioada următoare pentru a reporni economia în general, dar și viticultura în particular. O parte dintre producătorii români au mai experimentat alte situații de criză și au reușit să treacă cu bine peste. Unii jucători – mai noi sau mai vechi - sunt optimiști, deși nu au încă soluții. Alții se reinventează în online, pariind atât pe livrări, cât și pe degustarea vinurilor în mediul virtual, pentru a nu pierde contactul cu consumatorii pe care au reușit în ultimii ani să-i aducă mai aproape de vinurile de calitate. Toți jucătorii speră însă ca această pandemie să fie și un semnal de alarmă pentru autorități în sprijinirea sectorului viti-vinicol care ne poziționează pe locul 13 mondial la producția de vinuri.
Vânzarile de vinuri au scăzut dramatic odată cu închiderea restaurantelor și anularea evenimentelor. Tot brusc s-a oprit și turismul viticol. În viticultură, cele mai afectate sunt cramele care produceau vinuri exclusiv pentru segmentul HoReCa, care nu acopereau segmentul de retail. Pentru aceștia, singurul canal de vânzare a rămas în acest moment online-ul.
Astfel, comunicarea între producători, vinoteci, magazine online și canalele specializate este acum mai importantă ca oricând.
La fel de important este să fim sănătoși și să reușim în această perioadă o recentrare a valorilor fiecăruia. Este important să fim solidari, acasă, dar și în business. Așa a apărut #ImpreunaReusim, un demers al Revino.ro și CrameRomania.ro născut din dorința de a susține producătorii români de vinuri, de a cunoaște problemele prin care această industrie trece și de a le pune în atenția consumatorilor și autorităților.
Încercăm de asemenea să aflăm noutățile în materie de vinuri și să le comunicăm în timp real prin toate canalele noastre, astfel încât vinurile să ajungă pe mesele românilor, iar consumatorii și iubitorii de astfel de licori să fie constant informați despre viticultura din România. Consumatorul trebuie să știe de unde poate achiziționa vinuri în această perioadă, fie că vorbim de gamele de retail, sau de cele premium.
Cea mai inedită soluție de a păstra legătura cu pasionații de vinuri, fie că vorbim de simple degustări sau de lansări de vinuri noi, sunt degustările online pe care le organizează mai multe crame în această perioadă.
Cum funcționează? Crama propune un pachet de degustare ce poate fi comandat pentru acasă, se stabilește o dată și o oră pentru o întâlnire virtuală, iar pasionații, prin intermediul platformelor video se „văd” cu reprezentații cramelor și prezintă sau schimbă păreri despre acestea.
Ce spun producătorii și reprezentanții magazinelor specializate
Situația trebuie percepută nu doar în contextul actual, ci într-unul mai amplu, pe termen mai lung. Mai exact, peste câteva luni va veni o nouă recoltă iar cramele au cisternele în continuare pline cu vinuri, la fel și magaziile.
„Previziunile noastre nu sunt cele mai optimiste. Piața își va reveni treptat și mult mai lent comparativ cu alte domenii. În momentul acesta toți distribuitorii au depozitele pline cu vin, cramele sunt de asemenea pline – sunt foarte puțini producători care au lansat vinuri din 2019 și în câteva luni avem o nouă recoltă. Teama noastră cea mai mare este că, în dorința de a “scapa” de stocuri, se vor face discounturi uriașe și promoții ridicole, fără o strategie în spate.”, spune Raluca Bauer, co-proprietar Crama Bauer din podgoria Drăgășani.
În această perioadă în care restaurantele și barurile s-au închis, opțiunile sunt limitate pentru unii jucători la magazinele de specialitate. Acestea s-au dotat corespunzător pentru a servi clienții, însă optează cât mai mult pentru comenzile online, iar pe o parte dintre acestea le livrează cu angajații personali.
“Această nișă pe care noi am ales-o - a magazinelor de vinuri - nu este una de imediată necesitate așa că este firesc că vânzările au scăzut foarte mult, oamenii nemaiputând ieși din case pentru a își achiziționa vinuri sau pentru a merge la degustări ca până acum. Oricum, noi am scăzut prețurile, cu ajutorul producătorilor și furnizorilor noștri care au înțeles situația mai puțin plăcută în care ne aflăm, aplicând discount-uri și oferind facilități”, spune Marius Matei, proprietar Marvin Wine Shop.
Cramele au început să investească în locuri de cazare, pentru a oferi oaspeților o experiență completă. Credem în continuare în succesul acestor investiții, deși vor urma vremuri dificile.
"Noi urma să deschidem pensiunea oeno-turistică la începutul acestei luni, aveam chiar și rezervări, însă evident că lucrurile pe această parte stagnează momentan. Am investit în jur de 350.000 euro în această pensiune în ultimul an, am plantat și 62 de hectare de pădure, am pregătit un lac de pescuit și de relaxare cu un partener, totul pentru ideea de a avea un ecosistem al nostru, un ecosistem sustenabil, primitor, transilvănean", spune Darius Pripon, enolog crama Jelna din podgoria Lechința.
Pentru producătorii locali de vinuri, piața românească este de departe cea mai importantă. Exporturile reprezintă doar 5% din producția actuală de vin, una dintre cele mai mici ponderi din Europa, deși România este unul dintre cei mai mari producători de pe Bătrânul Continent. Producătorii care au reușit totuşi să își securizeze un vânzări importante la export sunt însă mai bine poziționați în actuală criză, cel puțin momentan, dat fiind că nu s-au anulat comenzile din perioadă imediat următoare.
“Din fericire, exporturile au continuat, chiar cu o ușoară creștere și suntem gata să facem față oricărei solicitări”, spune Mihaela Tirel de Poix, proprietara cramei SERVE din zona Dealu Mare.
Producătorii locali au încercat în ultimii ani să îşi securizeze o parte din business pe pieţele externe, urmând modelul jucătorilor din alte ţări. Uneori, vinurile „made in Romania” au ajuns până în Occident, alteori au depăşit graniţele Bătrânului Continent.
„Exportăm încă bine în Germania. Europa de Vest consumă mult vin din retail și din canalele de vânzare online. Cu clienții din Asia am discutat, ei sunt optimiști, așteptăm vești pozitive după 1 iunie” spune Luminița Tzakis, director național de vânzări Crama Oprișor din Oltenia.
Pentru mai multe informații de la producători, accesați #ImpreunaReusim aici.
Alina Iancu
16.04.2020